A G-UPV az eddigi legfejlettebb szimulátor, amelyhez a magyaroknak is valamelyes szinten közük van. Szeretnéd tudni hogy hogyan? Nincs más teendőd, mint tovább olvasni...
Polytechnic University
of Valencia és a Valencia Center pilóták
erőfeszítéseinek köszönhetően, létrejött a G-UPV Racing Szimulátor. A
kutatók által kifejlesztett Institute of Design, és az UBC
gyártásával, magas szintű, dinamikus szimulátort hoztak létre Spanyolországban,
melynek célja a pilóták szakmai tudásának ismertetése a legmagasabb
kategóriákban. Első lépésként a motorsport.
Az alkotók szerint G-UPV - el lehet „reprodukálni a valós körülményeket,
érzéseket, átélhetik a tapasztalt pilóták helyzetét is”. E célból olyan
platformokkal van felszerelve a szimulátor, amely képes utánozni az autó
mozgását, beleértve a fékezést, és a gázadást is.
„Volt alkalmam kipróbálni a szimulátort a spanyol pályán, és teljesen
megegyezik az eredetivel, szinte hibátlan. Továbbá nagyszerűen szimulálja a
kerekek mozgását, a pedálokét is, a szimulátor is nagyon valóságosan mozog, nem
úgy mint más szimulátorok, amelyeket kipróbáltam.” – mondta
Borja Garcia a szimulátor bemutatóján.
A G-UPV egy igazi pilótafülke, melyet a World Series Dallara gyártott. Jelenleg
is versenyző csapatok segítettek a cockpit kialakításában, hogy a szimuláció
megfeleljen más és más szériájú és meghajtású versenyautóknak is. A műszaki
jellemzők közül kiemelhető a Forma 1 – es kormánykerék, amely szoftveresen is
konfigurálható, és illeszthető legyen a jármű tipusától függetlenül. Egy helyen
állíthatóak a pedálok, illetve az utazás nehézsége. A kormányt, és a pedált a
Byoddside vállalat fejlesztette ki.
„Ezt a szimulátort sok éves kutatásnak
köszönhetjük. Könnyebb kiismerni a különböző járművek viselkedését, illetve az
alkatrészek is könnyebben paraméterezhetők. Továbbá a pilótáknak sokkal
könnyebb kiigazodniuk a járműveken, ugyanis rengetek mérő eszköz szolgál a
teljesítmény növeléséhez.” – Nyilatkozta Juan
Dols a Polytechnic Institute of IDF Valencia és G-UPVRS
kutatója.
A szimulátor kedvező a
hőmérsékleti viszonyok szimulálására, amely teljesen ugyanaz, mint egy valós
járműben, ugyanis elérte a 60 fokos dőlési fokot a szimulátor. Rádióval
felszerelték az alkotók, hogy a kapcsolat megmaradjon a mérnökökkel a vezetés
közben. Vezeték nélküli kamerákat is kapott a szimulátor, hogy követni lehessen
a szimulátorozó köreit.
„Ez a szimulátor
lehetőséget biztosít arra, hogy hatékonyabban képezzük a pilótáinkat. Tudjuk,
hogy nem teljesen lehet átadni azt a nagyszerű érzést, amelyet az igazi
versenyautók nyújtanak, de megteszünk minden tőlünk telhetőt. A szimulátor
lehetővé teszi számunkra, hogy új eszközöket fejleszthessünk ki. Nagyon érdekes
azokkal dolgozni, akik fejlesztik a technikai, fizikai elemeket. A mentális
dolgokat is ők adják át nekünk, ugyanis anélkül nem lenne igazi a szimulátor.” –
mondta Rafa Olcina, a CEVEP műszaki igazgatója.
Ha szükséges, akkor csak bérleti díjjal lehet használni a szimulátort.. Magas
díjról hallani sem szeretnének az alkotók. A szimulátor állandóan működni fog,
ezért jött ez a felvetés.
A G-UPV a CEVEP és a Automobile IDF laboratóriumában található meg. Ez az
egyik legfejlettebb szolgáltatás a Valenciai Egyetemen. A műszaki járművek
általában előkelőbb helyeken vannak elhelyezve, vállalkozásoknál, vagy nagyobb
csoportoknál.
Sokakban felmerülhetett, hogy vajon hogy kerülhetett ez a cikk a GP Hungaryra.
A válasz igen egyszerű. A szimulátor az rFactorrall működik, egy különleges moddal.
Mégpedig az F1RFT-vel. A 2009-es szezont megalkotó Sompir munkáját a világon
mindenhol elismerik, és nagy elismerésnek vehetjük mi is, akárcsak az alkotó.